Domino

INFORMARE privind vânzarea imobilelor - locuințe, în baza Legii nr. 112/1995

 

  1. Obiectul vânzării

- locuinţe construite din fondurile statului înainte de 1 ianuarie 1977 și după 1 ianuarie 1977, locuințele construite din fondurile populației, cu sprijinul statului în credite și execuție, locuințele construite din alte fonduri decât cele ale statului trecute apoi în proprietatea statului, cu respectarea legilor și decretelor în vigoare la data respectivă, cum sunt: Decretul nr. 92/1950, Decretul nr. 111/1951, Decretul nr. 142/1952, Legea nr. 4/1973 și Decretul nr. 223/1974, locuințe ce nu se restituie în natură foștilor proprietari sau moștenitorilor acestora în baza Legii nr. 112/1995 sau pentru care nu există notificări de restituire în baza altor legi în domeniu.

2. Condiții de cumpărare:

-           să aibă calitatea de chiriaș la data formulării cererii;

-           să ocupe locuința respectivă în baza unui contrat de închiriere valabil încheiat;

-           chiriașii titulari sau membrii familiei lor – soț, soție, copii minori – să nu fi dobândit sau înstrăinat o locuință proprietate personală după 1 ianuarie 1990, în localitatea de domiciliu

  1. Documentele necesare în vederea aprobării cumpărării sunt:
  1. Documentații necesare

- certificatului energetic de către o persoană autorizată, cheltuielile fiind suportate de cumpărător.

- raport de evaluare pentru stabilirea prețului, întocmit de un evaluator ANEVAR, contractat de către cumpărător.

Excepții:

- Pentru imobilele sau apartamentele, care nu sunt înscrise în Cartea Funciară, cumpărătorul va face demersurile necesare în vederea întocmirii documentației cadastrale necesare evidențierii, urmând a suporta costurile necesare.

- În cazul în care pentru vânzarea locuinței este necesară întocmirea unei documentații de apartamentare, cheltuielile aferente se suportă de către cumpărător, în baza unui acord prealabil.

În cazul în care contractul de vânzare-cumpărare nu se încheie în termen de 3 luni de zile de la data aprobării în Consiliul Local a prețului stabilit prin raportul de evaluare, acesta va fi actualizat la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare în funcție de modificarea standardelor ANEVAR sau alte modificări legislative.

  1. Modalități de cumpărare a locuințelor

- cumpărarea locuințelor cu plata integrală sau cu plata în rate a prețului.

Dreptul de proprietate se transmite cumpărătorului la data semnării contractului de vânzare, condiționat de înscrierea ipotecii în Cartea Funciară până la achitarea integrală a prețului.

Avans la cumpărarea locuințelor cu plata în rate:

         de minimum 30% din preţul apartamentului. Ratele lunare pentru achitarea contravalorii apartamentului se vor eșalona pe o perioadă de maximum 15 de ani, cu o dobândă reprezentând jumătate din dobânda de referinţă stabilită anual de Banca Naţională a României.

         de minimum 10% din preţul apartamentului. Ratele lunare pentru achitarea contravalorii apartamentului se vor eșalona pe o perioadă de maximum 20 de ani, cu o dobândă reprezentând jumătate din dobânda de referinţă stabilită anual de Banca Naţională a României, în cazul tinerilor căsătoriţi, în vârsta de până la 30 de ani, precum şi persoanelor trecute de 60 de ani.

 

Procedura de vânzare

 

Etapa I

a.         Depunerea cererii de cumpărare și a documentelor solicitate la sediul societății care administrează locuinţele, în speță societatea Apă Termic Transport S.A.;

b.         În termen de 30 de zile de la data depunerii de către solicitant a tuturor documentelor necesare, se va proceda la comunicarea acestora, după verificarea și completarea lor la compartimentul de specialitate al societății Apă Termic Transport S.A., și formularea unei adrese către Municipiul Sighișoara, în atenția Comisiei tehnice mixte de specialitate pentru analizarea solicitărilor de cumpărare a imobilelor - locuințe în baza Legii nr. 112/1995, numită prin act administrativ al autorității publice locale, în vederea analizării solicitării de cumpărare, prin verificarea condițiilor de eligibilitate a solicitanților și respectiv situația juridică a imobilelor;

Etapa II

c.         Comisia tehnică mixtă de specialitate pentru analizarea solicitărilor de cumpărare a imobilelor -locuințe în baza Legii nr. 112/1995 va întocmi în urma verificării un proces - verbal din care să rezulte îndeplinirea condițiilor de eligibilitate ale solicitanților și situația juridică a imobilelor solicitate spre cumpărare, sau va solicita completări în acest sens;

d.         Procesul - verbal va fi înaintat către societatea Apă Termic Transport S.A.;

Etapa III

e.         Efectuarea inspecției în teren a locuinței și întocmirea unui Raport de evaluare pentru evaluarea imobilului și stabilirea prețului de vânzare, de către un evaluator ANEVAR;

Etapa IV

f.          Societatea Apă Termic Transport S.A. înaintează Raportul de evaluare și procesul-verbal al Comisiei tehnice mixte de specialitate pentru analizarea solicitărilor de cumpărare a imobilelor -locuințe în baza Legii nr. 112/1995 către compartimentul de specialitate din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Sighișoara, în vederea supunerii spre aprobare de către Consiliul Local, a vânzării directe a locuinței, la prețul stabilit prin Raportul de evaluare;

g.         Aprobarea vânzării, prin hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Sighișoara;

h.         Comunicarea hotărârii Consiliului Local al Municipiului Sighișoara către societatea Apă Termic Transport S.A. în vederea întocmirii contractului de vânzare;

i.          Actualizarea prețului cu indicele de inflație;

j.          Achitarea preţului de către cumpărător:

i.          plată integrală, la o dată anterioară semnării contractului;

ii.         plata avansului conform art. 7 alin. (2) din Regulament, la o dată anterioară semnării contractului.

k.         Sumele obţinute din vânzarea locuinţelor, reprezentând plăți integrale, avansuri, rate şi dobânzi, după deducerea comisionului de 1% din valoarea locuinţelor, se constituie în Fondul extrabugetar conform Legii nr. 112/1995 şi se depun la serviciile publice descentralizate ale Ministerului Finanţelor, urmând a fi destinate exclusiv plăţii despăgubirilor cuvenite foştilor proprietari sau moştenitorilor acestora, în limita prevăzută de Legea nr. 112/1995.